De 10 meest gemaakte SEO fouten (en hoe je ze kunt voorkomen)

Fouten worden gemaakt, en dat is meestal niet erg. Maar belangrijke fouten in de SEO van je website kunnen ertoe leiden dat je website helemaal niet goed gevonden wordt, of wel gevonden, maar niet door de bezoekers die je wilt. Wat kun je hieraan doen? Hier de meest voorkomende SEO fouten en hoe je ze kunt vermijden.

1. Je hebt geen goede domeinnaam

Google houdt van duidelijkheid. Wil je goed scoren in Google dan moet je duidelijk maken waar de pagina’s van je site over gaan. Die zoekwoorden laat je terugkomen in:

Als op een andere site met een link naar jouw domein wordt verwezen is het belangrijk dat daarin de woorden staan die relevant voor je zijn. Een goede domeinnaam zegt dus iets over jouw bedrijf of dienst. Als je online schoenen verkoopt bevat de url dus in elk geval het woord ‘schoenen’, en eventueel nog een ander zoekwoord waar je op gevonden wilt worden.

Ook voor de bezoeker is een een goede domeinnaam belangrijk. Je maakt zo namelijk duidelijk waar je site over gaat en vangt bezoekers op die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. En dat betekent weer een lage bouncerate (wegklikratio). Dit is een bruggetje!

2. Geen aandacht besteden aan je bouncerate

Met Google Analytics kun je analyseren welke pagina’s goed bezocht worden en op welke pagina’s  mensen  de site weer verlaten. De bouncerate geeft weer welk percentage bezoekers de website direct (dus na aankomst op de 1e pagina) verlaten.

Een hoge bouncerate betekent dus eigenlijk dat je website niet doet wat die zou moeten doen. Het kan ook betekenen dat de bezoeker juist al op die eerste pagina heeft gevonden wat hij zocht, bijvoorbeeld de inhoud van een bepaalde blog of contactgegevens. In dat geval is er niks aan de hand. Een bouncepercentage van 40-50% is redelijk normaal. Is de bouncerate hoger dan moet je je afvragen wat de oorzaak daarvan is

Bekijk daarom in Analytics welke pagina’s een hoge bounce hebben en probeer de oorzaak te achterhalen.

3. Dubbele metadescription

Een metadescription is een tekst die je in het CMS kunt invoeren en die de bezoeker in enkele zinnen duidelijk maakt waar de pagina over gaat. De metadescription wordt vertoond in de zoekresultaten van Google. Een goede metadescription verleid de bezoeker om erop te klikken. Dit is dus ook commercieel gezien belangrijk.
Zorg ervoor dat je geen dubbele metadescriptions hebt en maak voor elke pagina een unieke en aantrekkelijke beschrijving aan.

4. Overload aan zoekwoorden (spam!)

Natuurlijk is het belangrijk dat je op de juiste woorden gevonden wordt. Als iemand in Google intikt wat jouw website aanbiedt wil je graag bovenaan staan. Daarom is SEO ook zo vaak op zoekwoorden gericht. Maar vergeet niet dat je óók, of eigenlijk juist, voor de bezoeker schrijft. Als je je teksten doorweeft met zoekwoorden wordt het snel onaantrekkelijk en onleesbaar. Verwerk de zoekwoorden in de belangrijke zaken (titel, afbeelding, url, tekst), maar gebruik in je teksten ook rustig synoniemen of andere omschrijvingen. Dat houdt de tekst luchtig.

Keyword spamming, het overdadig gebruiken van zoekwoorden in de tekst, is een praktijk waar Google meestal niet blij mee is en dat ook gestraft kan worden met een penalty van Google waardoor je website onvindbaar is voor Google. Niet doen dus.

5. Verkeerde manier van linkbuilding

Een linkje naar je eigen website is waardevol, maar zorg dat je ook waarde toevoegt aan de plek waar je de link plaatst. Plaats alleen een link op een plek die ook daadwerkelijk waarde heeft. Als je aan linkbuilding doet denk er dan goed over na en doe het met beleid. Want een link op een slechte plek (website) kan een ongunstige uitwerking hebben op de positie van je website in Google.

Moet je links kopen zo een betere positie in Google te krijgen? NEE. De diensten waar je backlinks kunt kopen leveren je een heleboel kwalitatief slechte links op, van linkfarms of andere sites die volledig uit duplicate content bestaan (en zodoende geen waarde hebben). Maak geen gebruik van black hat linkbuilding (zoals links kopen, links ruilen of software dat automatisch links plaatst op verschillende websites). Dit doet je website meer kwaad dan goed. Google kan je website ook een penalty geven als ze met hun algoritme ontdekt dat links gekocht zijn. Niet doen dus.

6. Geen Analytics of Webmastertools geïnstalleerd

Het nut van Google Analytics heb ik hierboven al kort behandeld bij de bouncerate. Maar je kunt veel meer uit Analytics  halen. Met Analytics kun je aan de hand van statistieken bepalen hoe je website scoort, hoe mensen zich door je website bewegen (klikpaden), waar een conversie wordt gedaan en welke pagina’s het belangrijkst zijn. Je kunt deze data gebruiken door je website te verbeteren, de pagina’s die niet goed scoren aan te passen en zo meer resultaat uit je website te halen.

Met Google Webmastertools kun je inzicht krijgen op welke zoekwoorden je website vertoond wordt in Google, op welke positie en of er op dat zoekresultaat is geklikt. Ook kun je hier bijhouden hoe je website technisch presteert, of er gebroken interne links zijn, of er crawlfouten zijn of niet, etc. Een dikke aanrader dus om zo de prestaties van je site te monitoren.

7. Website niet regelmatig updaten

Google houdt van nieuwe verse content. Probeer dus wekelijks iets nieuws toe te voegen aan je website. Denk hierbij aan een blog, een review, een uitbreiding van je portfolio of het toevoegen van nieuwe pagina’s.

8.Dubbele content

Met name grote websites hebben vaak dubbele content. Bepaalde informatie staat dan bijvoorbeeld zowel bij ‘over het bedrijf’ als bij ‘het team’. Dubbele content ontstaat ook als je een blog op je eigen website elders plaatst of als je op een ander domein ongeveer dezelfde informatie hebt staan. Dit is niet erg, maar zorg ervoor dat Google weet dat dit dubbele content is. laat Google zien wat de belangrijke pagina (URL) is. Dat kan door een tag toe te voegen die er zo uitziet: <link rel=”canonical” href=”url” /> met de url die je wilt gebruiken als hoofdpagina.

9. Geen ALT en title tags in je afbeeldingen

Geef afbeeldingen een goede beschrijvende titel mee. Die worden namelijk ook meegenomen door de zoekmachines. Wat vaak vergeten wordt is de naam van het document op de computer/server. Dit is vaak nog zoiets als IMG_089.jpg. Ook deze naam wordt geïndexeerd door de zoekmachines. Het is daarom handig om ook dit bestand een goede beschrijvende naam mee te geven.

10. Geen goede anchor tekst bij links

Zowel bij interne links als externe links is het belangrijk om aandacht te besteden aan de anchor tekst en titel van de link. Ook de anchor tekst kan je optimaliseren zodat zowel je bezoekers al de zoekmachines zien waar de link over gaat.

Nu weet je de 10 meest voorkomende SEO fouten die gemaakt worden. Zorg ervoor dat jij ze niet maakt en dat jouw website goed vindbaar is voor de bezoekers die jij graag wilt hebben.

Wil je regelmatig op de hoogte gehouden worden over nieuwe ontwikkelingen in SEO land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief (even naar beneden scrollen om je aan te melden).