Een stapje verder met adverteren op Instagram

Het kon natuurlijk niet uitblijven. Het populaire social netwerk Instagram heeft onlangs nieuwe advertentiemogelijkheden gelanceerd. In navolging van onder meer Facebook heeft Instagram het  adverteren mogelijk gemaakt voor alle adverteerders. Eerder was een minimale investering van 200.000 dollar nodig, maar die ondergrens heeft Instagram nu losgelaten. Hierdoor is het nu ook voor adverteerders met een lager budget mogelijk om te adverteren op Instagram.

Bepaal je doelgroep op Instagram

Instagram heeft meer dan 400 miljoen actieve gebruikers waarvan het merendeel jonger dan 35 jaar is. Doordat Instagram nu onderdeel is van Facebook is het mogelijk om bij  advertenties op Instagram gebruik te maken van de targetingmogelijkheden van Facebook. Zo kun je targeten op locatie, leeftijd, opleidingsniveau, interesses, websitebezoek en gedrag (behavorial-targeting, zoals de likes en shares van gebruikers).

Via de Power Editor van Facebook kun je een advertentiecampagne aanmaken, je doelgroep targeten en vervolgens aanvinken dat de advertentie op Instagram moet verschijnen in plaats van op Facebook. Het opzetten van een advertentiecampagne op Instagram verloopt dus precies hetzelfde als bij een Facebook advertentie.

Hoe zien de advertenties op Instagram eruit?

je hebt de keuze uit vier verschillende verschijningsvormen van je advertentie. De eerste is de simpele foto, zoals alle andere foto’s op het platform. De tweede is iets gelikter, een carousel ad waarbij de gebruiker door verschillende foto’s kan scrollen. De derde optie is om een video van maximaal 15 seconden te laten zien. De laatste optie is een link ad waarbij een foto met een call-to-action-knop geplaatst wordt, die linkt naar je website, app-store of webshop.

Wat kost adverteren op Instagram?

Net zoals bij Facebookadvertenties kun je ook voor Instagram een dagbudget bepalen of een totaalbudget voor de advertentiecampagne. De kosten heb je dus volledig zelf in de hand. De kosten worden berekend door de CPC (cost-per-click) of CPM (Cost per 1000 vertoningen), maar worden nooit hoger dan het door jou ingestelde budget.

Facebook Managing Partner Salesforce publiceerde in augustus een overzicht met gemiddelde uitgaven en prestaties van de ads van verschillende adverteerders.

Overzicht van de kosten en prestaties van Instagram advertenties

Uit de cijfers van Salesforce blijkt dat de CTR (Click-through-rate, het percentage mensen dat op de ad klikt) hoger ligt dan gemiddeld bij een Facebookadvertentie tegen lagere kosten per klik.

Adverteren op Instagram in Nederland

Adverteren op Instagram zal vanaf 30 september beschikbaar komen voor gebruikers in Nederland, dus de gemiddelde cijfers van Salesforce zullen de komende tijd zeker veranderen. Het is nu al wel mogelijk om vanuit Nederland in bijvoorbeeld Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada, Frankrijk en Duitsland.

Beginnen met adverteren op Instagram?

Een beperkt aantal partners van Facebook heeft nu al toegang tot het plaatsen van advertenties op Instagram en vanaf 30 september zullen steeds meer ‘gewone’ gebruikers die mogelijkheid hebben. Als je al ervaring hebt met adverteren op Facebook is de stap naar Instagram zó gezet. Onderwerpen die het waarschijnlijk goed zullen doen op Instagram is food, sport, sieraden, fashion, travel of fancy productfoto’s. Ook voor webshops ligt er een gouden kans met de ‘shop now’ button. ik zou zeggen: pak vanaf 30 september je kans en profiteer van de (nu nog) lage tarieven en minimale concurrentie en ontdek wat adverteren op Instagram voor jou kan betekenen.