Meer inzicht in je website met Google Analytics

Met Google Analytics krijg je inzicht in al het verkeer op je website. Google Analytics maakt het mogelijk om het gedrag van bezoekers op je website te interpreteren, analyseren en optimaliseren. Zo krijg je dus meer inzicht in wie je bezoekers zijn en wat ze op de website doen.

Beginnen met Google Analytics

Als je inlogt bij Google Analytics zie je als eerst het ‘doelgroepoverzicht’. Hiermee zie je in één oogopslag hoeveel bezoekers de website heeft gehad in een bepaalde periode, hoeveel daarvan nieuwe bezoekers zijn en hoeveel terugkerende bezoekers, het aantal pagina’s per sessie, hoeveel tijd de bezoekers gemiddeld op de website zijn geweest en nog veel meer.

Google Analytics doelgroepenoverzicht

Doelgroepenoverzicht in Google Analytics

Hoe komen bezoekers op je website?

Om te weten of je website goed vindbaar kun je kijken op welke manier bezoekers op de website komen. Dit zie je in het acquisitie-overzicht. Komen de bezoekers vooral direct op de website, dus door het adres van je website direct in te tikken? Of is het via Google zoeken (organic search), via een link op een andere site (referral) of door een link op social media? Je kunt zien op welke pagina de bezoekers binnenkomen door op één van de kanalen te klikken.

Acquisitie overzicht in Google Analytics; waar komen je bezoekers vandaan?

Acquisitie-overzicht in Google Analytics; waar komen je bezoekers vandaan?

Gedrag van de bezoeker

Met Google Analytics kun je het gedrag van de bezoeker op de website analyseren. Je kunt zien hoe ze op de website komen en welke stappen ze volgen, hoeveel tijd bezoekers op de pagina’s doorbrengen en wanneer ze de website weer verlaten. Op basis van deze informatie kun je je website aanpassen zodat bezoekers beter vinden wat ze zoeken. Het is trouwens niet vreemd als een contactpagina veel verlatingen heeft, dan heeft de bezoeker waarschijnlijk gevonden wat hij zocht. Hieronder een overzicht van de bezoekersstroom.

Google Analytics bezoekersstroom

Bezoekersstroom in Google Analytics

Je doelen bereiken

Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk dat de doelen van de website in kaart worden gebracht. Aan de hand van deze doelen is het namelijk mogelijk de website te analyseren in Google Analytics. En zo kun je je website precies en heel gericht aanpassen aan jouw doelstelling en doelgroep.

Google Analytics optimaliseren

Om het beste uit je website en Google Analytics te halen kun je zelf rapporten samenstellen, doelen instellen, de data filteren door filters in te stellen of e-commerce instellen. In een volgend blog laat ik meer zien over deze optimalisatie van Analytics voor je website.

Wil je ook een analyse van je website? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.