Google AdWords advertenties aan de rechterkant verdwijnen

Is het jou al opgevallen? Als je in Google zoekt zijn de advertenties aan de rechterkant verdwenen. In plaats daarvan zijn er nu bovenaan in Google 4 advertenties te zien (ipv 3 zoals het eerder was) en onderaan staan ook meer advertenties. De impact van deze verandering voor bedrijven kan groot zijn.

Wat is er veranderd?

Afgelopen vrijdag kondigde Google de verandering al aan. Tot vrijdag verschenen 3 Google AdWords advertenties bovenaan de pagina én een aantal (4 a 5) in een kolom aan de rechterkant. Vanaf dit weekend verdwijnen de advertenties aan de rechterkant. De zoeker ziet nu dus alleen de 4 best scorende (of volgens Google de ‘meest relevante’) advertenties bovenaan de pagina, en de rechterkant blijft leeg. Deze veranderingen gelden overigens alleen voor desktop. Voor mobiel zoeken heeft het geen gevolgen.

Waarom deze verandering?

Volgens Google willen ze de gebruikerservaring van de zoeker verbeteren door alleen de meest relevante advertenties te vertonen, de 4 bovenaan de pagina dus. Daaronder verschijnen de organische zoekresultaten, net onder de vouw van een gemiddeld beeldscherm trouwens. Ook zegt Google dat ze met deze verandering de resultaten voor adverteerders in AdWords willen verbeteren.

Wat zijn de gevolgen?

De verandering is nog maar net ingeluid dus ik kan nog geen harde cijfers geven over de gevolgen. Feit is wel dat door de extra advertentie bovenaan de pagina de ervaring van de bezoeker vrijwel volledig gedomineerd wordt door betaalde zoekresultaten. Dit screenshot is van een 13 inch laptop. Op een groter scherm zie je enkele zoekresultaten meer.

Google advertenties rechterkant leeg

Als zoeker zie je dus voornamelijk de advertenties. Het lijkt erop dat de relevantie van de zoekresultaten dan meer bepaald wordt door de bedrijven die er het meeste voor over hebben dan door de relevantie.

Wat zijn de gevolgen voor SEA/AdWords?

Voor bedrijven die adverteren in AdWords kunnen de gevolgen groot zijn. Omdat er minder advertentieruimte is zullen de kosten omhoog gaan. Er zal minder bereik zijn omdat het aantal vertoningen omlaag gaat en de klikprijzen zullen stijgen doordat er meer concurrentie is.  Minder vertoningen, minder kliks en hogere kosten dus.

Wat zijn de gevolgen voor SEO?

Ook voor de organische vindbaarheid (SEO) van websites hebben de veranderingen gevolgen. Doordat er bovenaan de pagina meer advertenties staan, zakken de organische zoekresultaten naar beneden, dus waarschijnlijk zal de top 4 minder kliks krijgen dan voorheen. Zullen zoekers nu ook geneigd zijn sneller en verder naar beneden te scrollen om voorbij de advertentieruimte komen? In dat geval is dit wel interessant voor de top 4-10 posities, die dan wél eerder bekeken zullen worden door de zoeker.

Wat kun je doen met AdWords en SEO?

Als adverteerder binnen AdWords kun je de resultaten van je advertentiecampagne van voor de verandering analyseren. Als blijkt dat je veel kliks en conversie/omzet binnen hebt gekregen op positie 4-8 (dat waren de kolommen aan de rechterzijde) kun je verwachten dat het aantal klikken en conversie de komende tijd zal dalen. Je kunt hierop inspelen door je Max CPC (maximum bod voor een klik) te verhogen of door de ervaring van de bezoeker op de website te verbeteren: hierdoor beoordeelt Google je advertentie als ‘relevanter’ en zal de CPC dalen én de advertentie op een hogere positie vertoond worden.

Ook als je veel resultaten krijgt uit een organische top 3 positie kun je de impact van de verandering merken. Deze impact zal wel kleiner zijn dan bij de adverteerders. In Google Search Console kun je analyseren hoeveel bezoekers je krijgt op bepaalde zoektermen en op welke positie de website vertoond wordt. Kijk vooral naar de verandering die belangrijke keywords (hoog zoekvolume) hebben in positie en CTR (klikfrequentie). Die zoektermen kun je komende tijd in de gaten houden om de impact te monitoren.

Mijn verwachting is dat zowel de adverteerders in AdWords als de websites die organisch hoog scoren er niet erg op vooruit gaan; de eerste is meer geld kwijt én ontvangt minder bezoekers, de tweede is iets minder goed vindbaar. Tijd om je AdWordscampagne én je SEO opnieuw onder de loep te nemen dus.