LinkedIn Adverteren: hoe en waarom?

Meer dan 3,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van het zakelijk netwerk LinkedIn. Dagelijks zijn er ongeveer 400.000 bezoekers actief. Een mooi platform om je te presenteren én te adverteren. LinkedIn is een sociaal platform maar door het professionele karakter onderscheidt het zich van Facebook en Twitter. Dit zorgt er ook voor dat de doelgroep anders is en dat je op een andere manier zult moeten adverteren.

Target je doelgroep op LinkedIn

De uitgebreide targeting opties in LinkedIn zorgen ervoor dat je heel gericht je doelgroep kunt bereiken. Het is dan ook aan te raden om hele gerichte campagnes aan te maken waarbij de advertenties nauw aansluiten bij je doelgroep.

Zo kan je je advertenties targeten op bedrijfsgrootte, op functietitel, op positie, leeftijd, geslacht, mate van senioriteit in een bepaalde positie en uiteraard op geografische locatie. Je kunt er ook voor kiezen om op bedrijfsnaam te targeten. Hierdoor worden je advertenties alleen vertoont aan LinkedIn bezoekers die werkzaam zijn bij een specifiek bedrijf.

Naast deze specifieke targeting is het mogelijk op groepsniveau je advertenties te vertonen waarmee je je  richt op de interesses van de doelgroep.

Specifieke targeting met LinkedIn adverteren

De mogelijkheden van specifieke targeting zijn interessant voor bedrijven die hun producten onder de aandacht willen brengen: zo kun je van een specifiek bedrijf alleen de managers of inkopers targeten om je product te laten zien. En recruiters kunnen op speciale functies targeten, om potentiële kandidaten te werven, bijvoorbeeld een junior die al 3 jaar op die juniorpositie werkt. Hij/zij zal wel eens toe kunnen zijn aan een hogere functie…  Door je advertentie nauwkeurig af te stemmen op deze doelgroep verhoog je de resultaten.

LinkedIn adverteren targeting

Advertentietype in LinkedIn

Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden in LinkedIn. Zo is er de tekstadvertentie met afbeelding en de sponsored update. De tekstadvertenties verschijnen rechts van de website, of bovenaan in één zin (zonder afbeelding). De tekst die je mag gebruiken voor de titel en de inhoud is heel beperkt: 25 karakters voor de titel, 75 voor de inhoud van de advertentie. Een tekstadvertentie is relatief snel op te stellen en verschijnt op verschillende LinkedInpagina’s.

LinkedIn adverteren tekstadvertentie

Met een sponsored update bereik je LinkedIngebruikers door in de LinkedIn feed/timeline een bericht te plaatsen. Bedrijven kunnen hiermee zakelijke content zoals presentaties, video’s of producten promoten in de newsfeed van LinkedIngebruikers. Deze manier van adverteren is vooral geschikt om nieuwe volgers voor je bedrijf te trekken en om engagement met je merk te creëren. Er zit een ‘follow’ knop in de advertentie waardoor bezoekers de bedrijfspagina direct kunnen volgen. Ook het liken, sharen of achterlaten van een comment is mogelijk. Een prima tool voor branding. Voorwaarde is wel dat de bedrijfspagina goed op orde is.

LinkedIn adverteren sponsored update

Kosten en budget bij LinkedIn adverteren

Het minimale dagbudget van LinkedIn adverteren is €10. Dit is per campagne, dus de kosten kunnen flink oplopen als er meerdere campagnes draaien. Het is wel mogelijk om een campagne voor korte periode in te zetten. De kosten per klik (CPC) zijn minimaal €2  maar je kunt ook kiezen om af te rekenen per aantal weergave (CPM). Over het algemeen is het aan te raden om op CPC-basis af te rekenen. Voor beginnende adverteerders is het handig om dagelijks de resultaten te bekijken. Bij te snel oplopende kosten is het eenvoudig de campagne te pauzeren. Je kunt de effectiviteit van je updates met analytics voortdurend volgen en direct aanpassen als dat nodig is.

Tips voor LinkedIn adverteren

Het belangrijkste doel bij LinkedIn adverteren is engagement en branding. Voor directe sales is het geen goed advertentiemedium, de CPA is veel te hoog (hiervoor kan je beter Google AdWords inschakelen). Omdat de kosten per klik fors zijn voor adverteren in LinkedIn, zeker in vergelijking met AdWords- of Facebookadverteren kan het het verstandig zijn om géén call-to-action op te nemen in je advertentie. Zo hou je je kosten in de hand en creëer je toch je bedoelde engagement of branding. Hiermee wijkt adverteren in LinkedIn af van AdWords of Facebook waarbij de call-to-action vaak van doorslaggevend belang is.

Conclusie

LinkedIn is vooral interessant om je bedrijf of product onder bedrijven en professionals te promoten. Maak gebruik van de specifieke targetingmogelijkheden voor het beste resultaat. Richt je advertenties in op branding, zichtbaarheid en bekendheid onder de doelgroep en controleer regelmatig de prestaties (en kosten) van je campagne.

Meer weten?

Wil je weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn voor LinkedIn adverteren? Vul dan onderstaand formulier in en ik neem contact met je op voor een (uiteraard vrijblijvend) gesprek en advies.