Snel aan de slag met Google AdWords

Je nieuwe website is in de lucht en je bedrijf is klaar voor een grotere vraag en voor nieuwe opdrachten. Tijd om op te vallen, maar hoe? Dit kan bijvoorbeeld door te adverteren met Google AdWords.  In dit artikel geven we je een aantal tips voor het opzetten van een AdWords campagne.


Je kunt er ook voor kiezen je campagne uit te besteden bij Bureau Binder.  Je profiteer dan direct van een tijdelijke introductie actie en betaalt tijdelijk géén opstartkosten (t.w.v. €150-).

De campagne indeling van Google AdWords

De indeling van je campagnes is één van de belangrijkste issues bij het instellen van je AdWordsaccount. Een goede indeling zorgt voor een makkelijker beheer van de campagne, voor betere kwaliteit van je advertenties én voor lagere kosten. Het is natuurlijk afhankelijk van het product of de diensten die je aanbiedt, maar een handige methode voor veel bedrijven is om de indeling van de campagne te baseren op de structuur van je website. Zo hou je de campagne ook overzichtelijk.

Zorg voor relevante zoekwoorden

Een goede campagne begint met de juiste zoekwoorden. Jouw advertenties worden alleen weergegeven als deze relevant is voor de bezoeker. Bovendien, hoe relevanter de zoekwoorden, hoe groter de kans dat erop geklikt wordt en je website nieuwe bezoekers trekt. Neem dus ruim de tijd voor het kiezen van de juiste zoekwoorden. Hou in de gaten wat de concurrentie doet: gebruiken die dezelfde zoekwoorden? Zijn er misschien synoniemen die je kunt gebruiken? En vergeet niet om uitsluitingszoekwoorden te selecteren. Er zijn ongetwijfeld zoekwoorden waar jij als bedrijf absoluut niet op gevonden wilt vonden.

Zorg voor een goede (relevante) advertentie

Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk mensen jouw advertenties zien wanneer ze de zoekwoorden intikken in Google. Om te bepalen op welke plek jouw advertentie zichtbaar is maakt Google, naast de maximale klikprijs, gebruik van een ingewikkeld algoritme dat een kwaliteitsscore meegeeft aaan elke advertentie. Deze score hangt onder andere af van de relevantie van de advertentietekst voor de bezoeker, de kwaliteit van de landingspagina, de ervaring van de bezoeker op de landingspagina, etc. etc. Al met al een complex geheel van regels en scores. Om jouw advertenties zo hoog mogelijk te laten scoren is het dus van belang dat de advertentietekst aansluit bij wat de bezoeker verwacht én dat deze bezoeker vervolgens op een goede pagina van de website van de website komt waar hij snel vindt wat hij zoekt. Zorg dus voor aantrekkelijke, wervende én relevante advertentieteksten en voor een goede landingspagina waarbij de klant vindt wat hij zoekt én een call to action kan doen (offerte aanvragen, contact aanvragen, etc.).

Hoeveel moet je bieden per zoekwoord?

Je kunt op meerdere manieren bepalen hoeveel je wilt bieden voor een advertentie op een specifiek zoekwoord. Je kunt het door AdWords laten bepalen. In dat geval bepaal je zelf een budget per dag en AdWords berekent dan hoeveel een klik voor jouw het beste resultaat geeft. Een snelle oplossing maar niet altijd de beste omdat je zelf weinig invloed hebt.

Je kunt ook zelf bepalen hoeveel een websitebezoeker waard is. In dat geval kun je een terugrekenmethode gebruiken; voorbeeld: één klant levert je gemiddeld €100 winst op. Gemiddeld heb je 1500 bezoekers per maand op de website en vragen 10 bezoekers extra informatie op via de website en vragen 5 direct een offerte aan. Dit zijn in totaal 15 leads waarvan er gemiddeld 5 daadwerkelijk een klant worden. Op die manier levert een website met 1.500 bezoekers dus €500 winst op. Een websitebezoeker is dan 500/1.5000 = 0,33 ‘waard’. Zo kun je berekenen dat je voor een advertentieweergave als maximale klikprijs 0,33 kunt opgeven bij AdWords.

je kunt het ook een stapje complexer én effectiever maken door specifiek rekening te houden met de zoektermen die mensen gebruiken en de fase van het aankoopproces waar bezoekers inzitten. Niet elk websitebezoeker zal even ‘waardevol’ zijn voor je bedrijf. Een bezoeker die zoekt naar een zoekterm in combinatie met ‘offerte’ of ‘kopen’ zal waarschijnlijk eerder een klant worden dan iemand die zoekt naar de zoekterm in combinatie met ‘informatie’,  ‘gratis’, of ‘advies’. In dat geval kun je aan belangrijke zoektermen een hogere maximale klikprijs meegeven dan aan de minder belangrijke. Ook kun je met remarketing of retargeting aan bepaalde terugkerende bezoekers van de site meer advertenties laten zien tegen een hogere maximale klikprijs.

Meten, bijsturen, meten, optimaliseren

Zodra je de campagne gelanceerd hebt is het ene kwestie van goed in de gaten houden wat er gebeurt. Worden de advertenties vertoond? En aan wie? Wat gebeurt er verder? Vinden er conversies plaats? Meer dan anders? Krijgt je bedrijf meer klanten, worden er online meer producten verkocht? Met het bijhouden van conversies kun je exact zien hoeveel de AdWordscampagne je oplevert. Als de opbrengsten tegenvallen is het zaak om te onderzoeken waar dat aan ligt en om dit aan te passen. Dit doe je niet een keer per maand, maar zeker wekelijks, soms zelfs vaker.

Ben ook jij overtuigd om AdWords in te zetten voor je bedrijf?  Je kunt ervoor kiezen om zelf een campagne op te zetten, maar het is ook mogelijk om dit door een specialist op dit gebied zoals Bureau Binder te laten doen. Bureau Binder heeft alle expertise over Google AdWords in huis en hierdoor ben je verzekerd van een professionele campagne gericht op jouw doelstellingen. Wij helpen je graag verder.

Maak gebruik van de unieke introductiekorting en betaalt tijdelijk géén opstartkosten (t.w.v. €150-). Vul hier het contactformulier in en je hoort zo snel mogelijk van ons!