‘Zet maar op de homepage’

Een veelgehoorde uitspraak tijdens een overleg waar nieuwe ontwikkelingen (producten, diensten, etc) besproken worden. Want tja, er is iets nieuws, of er is iets te vertellen en dat moet ‘ergens’ op de website. Als het niet duidelijk onder een bestaand kopje valt wordt het al snel ‘Kan het niet op de Homepage?’

Natuurlijk kán het op de homepage, vaak is dat een scroll-down samenvatting van het bedrijf, de producten/diensten, het team, nieuws en contact. Dus het toevoegen van ‘het nieuwe’ ergens onderaan moet kunnen. Maar is het ook logisch? Past het item daar? Kan het misschien toch, eventueel onder een andere noemer, onder een bestaand kopje vallen? Voldoen de huidige menu-items eigenlijk nog wel?

Eens in de zoveel tijd is het raadzaam te onderzoeken of je website nog wel voldoet. Dan kan het gaan om vormgeving, content, maar ook de structuur van de website. Wat staat waar? En waarom daar/ is dat logisch? Vind de bezoeker gemakkelijk wat hij zoekt? En hoe krijg je zo’n logische structuur?

Een veelgebruikte methode om een overzichtelijke menustructuur en navigatie op te zetten is de cardsorting methode.

Hoe werkt de card sorting methode – in het kort

Iedereen schrijft op een los blaadje de onderwerpen waarvan hij vindt dat ze op de website moeten, deze worden verdeeld in onderwerpen die bij elkaar horen en op basis daarvan wordt een structuur gemaakt. Na afloop van de card sorting sessie is duidelijk welke content belangrijk is, welke content in de navigatie niet kan ontbreken en welke content ondergeschikt is en misschien in  de footer past.

In de volgende blog zullen we de card sorting methode in detail bespreken.

 

Andere methoden om je website te structureren

De card sorting methode is één methode om tot een goede websitestructuur te komen, maar lang niet de enige. Vaak worden vooraf  wireframes gemaakt; dit is ook een manier van structureren. De structuur van de website wordt dan geschetst op basis van de volgende onderwerpen:

 

Wireframes

– Hoe kan de informatie op de website het beste worden weergeven? Het moet voor de bezoeker overzichtelijk en eigenlijk vanzelfsprekend zijn hoe hij bij de gewenste informatie komt.

–  Hoe zorgen we voor een duidelijke en overzichtelijke navigatie tussen de pagina’s en links? Hoe versterken de links de vindbaarheid van de pagina’s?

– Hoe maken we de website zo gebruiksvriendelijkheid en duidelijk mogelijk?

 

Websitestructuur op basis van zoekintenties

Een potentiële bezoeker zoekt met verschillende intenties. Zo zijn er gebruikers die op zoek zijn naar achtergrondinformatie over een dienst/product of gebruikers die direct een product willen bestellen. Om deze groepen de juiste informatie te geven is het handig inzicht te krijgen in de verschillende zoekintenties van een gebruiker. Op basis van dit inzicht kun je een concrete structuur voor je website samenstellen waarbij elke bezoeker, met welke intentie ook, de informatie vindt die hij zoekt.

Welke zoekintenties zijn er?

Zoekintenties zijn in 4 categorieën in te delen, namelijk:

Informatief: een gebruiker heeft een probleem waar hij een oplossing voor zoekt door specifieke informatie te verzamelen

Oriënterend: een gebruiker vergelijkt meerdere opties (producten, specificaties, diensten en oplossingen)

Transactioneel: de gebruiker doet een aankoop voor een product of diensten (online of offline)

Navigerend: een bezoeker is bekend met de website en zoekt bv contacgegevens of service.

 

Structuur bepalen voor megawebsites

Hoe ga je om met megawebsites voor grote organisaties? Websites met vele levels, duizenden pagina’s? Hierover heeft paul Boag een interessante blog geschreven: Design for mega-sites.

 

Is de informatiearchitectuur van jouw website op orde? Of is er werk aan de winkel? Succes! Hulp nodig? Mail naar rinske@bureaubinder.nl