Card sorting methode

Eens in de zoveel tijd is het raadzaam te onderzoeken of je website nog wel voldoet. Dan kan het gaan om vormgeving, content, maar ook de structuur van de website. Wat staat waar? En waarom daar, is dat logisch? Vind de bezoeker gemakkelijk wat hij zoekt? En hoe krijg je zo’n logische structuur?

Een veelgebruikte methode om een overzichtelijke menustructuur en navigatie op te zetten is de card sorting methode.

Warfel & Maurer (2004) bepleiten de techniek omdat het:

– inzicht geeft in de manier waarop gebruikers de informatie groeperen

– de verschillen en overeenkomsten tussen mensen in structurering van informatie blootlegt

– laat zien hoe effectief het huidige menu is in vergelijking met de card sorting uitkomsten

Hoe werkt de card sorting methode – in het kort

– Iedereen schrijft op een los blaadje de onderwerpen waarvan hij vindt dat ze op de website moeten.

– Eén onderwerp per blaadje.

– Als iedereen een stapel blaadjes voor zich heeft wordt gekeken welke bij elkaar horen, die krijgen een tijdelijke naam die de categorie goed beschrijft (Diensten, bijvoorbeeld).

– Deze plaatsen we vervolgens in een nieuwe structuur. Je kunt de termen prioriteren naar hoog, normaal en laag of belangrijk, normaal en onbelangrijk (let hierbij op, niemand zal ‘zijn eigen onderwerpen binnen de organisatie’ afdoen als laag en onbelangrijk…. 😛 ).

Na afloop van de card sorting sessie hebben jullie bepaald welke content belangrijk is, welke content niet kan ontbreken in de navigatie  en welke content ondergeschikt is en misschien in  de footer past.

 

Drie belangrijke voordelen van de card sorting methode  zijn:

– Het helpt je bij het samenstellen van de structuur van je website.

– Het helpt je beslissen welke informatie op de homepage komt te staan.

– Het helpt je labels toe te kennen aan relevante informatie

Wanneer gebruik je de methode?

Je kunt het doen als je een volledig nieuwe website laat maken; dat is een ideaal moment om ook je structuur te (her-)onderzoeken. Als je alleen de informatiearchitectuur van je website wilt aanpassen, bijvoorbeeld omdat het in de loop der tijd een kluwen van content is geworden, kun je de card sorting methode ook toepassen. Soms gebruiken we dan de gesloten card sorting methode; in dat geval zijn er al hoofdgroepen (categorieën) gemaakt en hoeven de deelnemers alleen de onderwerpen in te delen in de hoofdgroepen (zoals ‘diensten’, ‘over ons’, ‘producten’, etc.

Als er een indeling is gemaakt kun je deze weergeven in een boomstructuur; dan zie je in één blik hoe de website zich vertakt per onderwerp en wat op welke plek staat. Dit kan ook een laatste check zijn of de onderwerpen logisch zijn gerangschikt.

 

Bijkomende voordelen van een goede structuur voor je website

– Een logische structuur helpt je bezoeker zijn weg te vinden.

– Goede bezoekerservaringen zijn goed voor de positie van je website in de zoekmachines.

– Een goede sitemap (boomstructuur) verbetert de vindbaarheid van je website in de zoekmachines.

 

Is de informatiearchitectuur van jouw website op orde? Of is er werk aan de winkel?

Hulp nodig? Mail naar rinske@bureaubinder.nl